In vijf stappen werkt het team van de actualisatie kerndoelen bewegen en sport toe naar actuele kerndoelen.
Bij iedere stap levert het team een tussenproduct op:
De advieskring kijkt mee op de inhoud van de tussenproducten.
Onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen. Aan de basis daarvan staan actuele kerndoelen voor het primair, onderbouw voorgezet en (voorgezet) speciaal onderwijs, ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
In het verleden zijn de kerndoelen voor het primair, onderbouw voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs los van elkaar ontwikkeld. Hierdoor is er onvoldoende samenhang tussen de verschillende sets kerndoelen. De huidige actualisatie van de kerndoelen biedt een uitgelezen kans om de kerndoelen voor het po, onderbouw vo en het (v)so wel in samenhang te ontwikkelen. Hiermee gelden voor alle leerlingen die naar vervolgonderwijs uitstromen dezelfde kerndoelen, ongeacht welk type onderwijs je volgt. De kerndoelen zijn op deze manier een gemeenschappelijk kader met een betere aansluiting tussen het regulier onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Om ervoor te zorgen dat de geactualiseerde kerndoelen goed geformuleerd worden voor leerlingen in het (v)so, heeft SLO een klankbordgroep ingericht. Hier lees je meer over deze klankbordgroep.
Voor leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn of een meervoudige beperking hebben, ontwikkelt SLO functionele kerndoelen. Het gaat hier ook om de leerlingen die uitstromen naar de arbeidsmarkt en dagbesteding. Functionele kerndoelen zijn praktijkgericht en gericht op relevantie voor werk/dagbesteding en een passende plek in de maatschappij. Na oplevering van de conceptkerndoelen start een expertgroep (v)so, die op basis van de opbrengsten van het kerndoelenteam, functionele kerndoelen gaat ontwikkelen.
Met de actualisatie van de kerndoelen dragen we ook bij aan een aantal problemen die leerlingen en leraren ervaren in de onderwijspraktijk. Het gaat hierbij om de ervaren overladenheid en het ontbreken van samenhang tussen en binnen de leergebieden en doorlopende leerlijnen. Daar komt bovenop dat de inhoudelijke wensen voor het toekomstige curriculum groot zijn. Zo zijn er maatschappelijke thema’s waarvan wordt verwacht, al dan niet onderstreept met moties, dat deze in het onderwijs worden behandeld. Daarnaast zijn er in de samenleving veel zorgen of leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Daarom moeten Nederlands en rekenen en wiskunde worden versterkt en is er urgentie om burgerschap en digitale geletterdheid een duidelijkere plek in het curriculum te geven. Dit alles vraagt om een zorgvuldige afweging van de verdeling van de beschikbare ruimte in het totale curriculum. Lees verder.
Deze afweging is ook voor de examenprogramma’s gemaakt, voordat de actualisatie van start ging. Hoe dat in elkaar zit, lees je hier.
In de werkopdracht van het ministerie van OCW (pdf, 9,1 MB) is vastgelegd waaraan de geactualiseerde kerndoelen moeten voldoen. Er zijn criteria opgesteld voor zowel de inhoud als voor het proces van totstandkoming van de kerndoelen. SLO monitort op deze criteria waardoor er gedurende het traject inzicht wordt verkregen of aan die criteria wordt voldaan. Om de monitoring van de actualisatie van de kerndoelen goed te borgen, heeft SLO een monitoringsteam ingericht. Het programmateam Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s kan op basis van de monitoringsresultaten zo nodig bijsturen of extra acties ondernemen.