blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de kerndoelen rekenen en wiskunde. De startnotitie rekenen en wiskunde is een van de documenten die het vertrekpunt markeren van de actualisatie.
Een kerndoelenteam van leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts werkte het afgelopen jaar aan de actualisatie. Zij doen dit onder leiding van een procesregisseur. De teamleden en de procesregisseur stellen zich graag aan je voor.
De komende jaren delen we op dit webplatform de vorderingen in het proces en bredere ontwikkelingen die daarvoor relevant zijn.
Animatie actualisatie kerndoelen
De vijf kerndoelenteams zijn gestart! Ben je benieuwd wie er in de teams zitten? Lees dan snel verder.
Lees verderMeld je aan voor de automatische updates, om op de hoogte te blijven van de voortgang van de actualisatie van de kerndoelen.
Lees verderIn 2022 is voor rekenen en wiskunde een kerndoelenteam samengesteld. Dit team bestond uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een onafhankelijke procesregisseur. In een jaar tijd werkten zij stap voor stap toe naar nieuwe conceptkerndoelen. Ieder team werkte daarbij samen met een advieskring, bestaande uit vertegenwoordigers van vakverenigingen, opleidingen en relevante maatschappelijke organisaties. De advieskring gaf gedurende dit traject feedback op de conceptkerndoelen. Daarnaast gaf een klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Met de adviezen van de advieskring en de klankbordgroep heeft het team de conceptkerndoelen verder aangescherpt. Op die manier zijn conceptkerndoelen ontwikkeld die breed gedragen worden door het onderwijsveld. De conceptkerndoelen worden definitief vastgesteld en vastgelegd in wetgeving, nadat deze in de onderwijspraktijk zijn beproefd op bruikbaarheid.
De teams Nederlands en rekenen en wiskunde verkennen hoe het Referentiekader Taal en Rekenen zich verhoudt tot de conceptkerndoelen. Er volgt een advies over de functie en bruikbaarheid van het Referentiekader voor het primair en voortgezet onderwijs.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.