blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de kerndoelen rekenen en wiskunde.
In september 2023 zijn de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde opgeleverd. Benieuwd? Download hier het kerndoelenboekje: boekje kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde (PDF 1 mb).
Op dit platform lees je de vorderingen in het proces en bredere ontwikkelingen die daarvoor relevant zijn. Ook delen vakgenoten en andere experts hun inbreng. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de automatische updates.
Fase van beproeven actualisatie kerndoelen
Na het aanbieden van de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde aan het ministerie van OCW, volgde vanaf najaar 2023 de fase van beproeven.
Lees verderOok leerlingen die zeer moeilijk leren of een meervoudige beperking hebben, hebben recht op goed onderwijs. Lees hier de functionele kerndoelen (concept) Nederlands en rekenen en wiskunde!
Lees verderIn 2022 is voor rekenen en wiskunde een kerndoelenteam samengesteld. Dit team bestond uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een onafhankelijke procesregisseur. In een jaar tijd werkten zij stap voor stap toe naar nieuwe conceptkerndoelen. Ieder team werkte daarbij samen met een advieskring, bestaande uit vertegenwoordigers van vakverenigingen, opleidingen en relevante maatschappelijke organisaties. De advieskring gaf gedurende dit traject feedback op de conceptkerndoelen. Daarnaast gaf een klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Met de adviezen van de advieskring en de klankbordgroep heeft het team de conceptkerndoelen verder aangescherpt. Op die manier zijn conceptkerndoelen ontwikkeld die breed gedragen worden door het onderwijsveld. De conceptkerndoelen worden definitief vastgesteld en vastgelegd in wetgeving, nadat deze in de onderwijspraktijk zijn beproefd op bruikbaarheid.
De teams Nederlands en rekenen en wiskunde verkennen hoe het Referentiekader Taal en Rekenen zich verhoudt tot de conceptkerndoelen. Er volgt een advies over de functie en bruikbaarheid van het Referentiekader voor het primair en voortgezet onderwijs.
De huidige kerndoelen stammen uit 2006 en zijn daardoor niet meer actueel. Ook zijn deze kerndoelen globaal geformuleerd. Hoewel dit toen een bewuste keuze was, bieden de kerndoelen hierdoor weinig tot geen houvast aan leraren, schoolleiders en andere betrokkenen. Bovendien sluiten de kerndoelen, de examenprogramma’s en het Referentiekader Taal en Rekenen onvoldoende op elkaar aan. Dit leidt tot onduidelijkheid over wat er wanneer geleerd moet worden en wat niet. Leraren én leerlingen ervaren drempels bij de overgangen in het onderwijs. Dit vormde aanleiding om de kerndoelen van onder andere Nederlands en rekenen en wiskunde te actualiseren. Ook de examenprogramma’s Nederlands en wiskunde worden momenteel geactualiseerd, waardoor afstemming kan plaatsvinden.
In 2022 is per leergebied een team samengesteld. Elk team bestond uit leraren po, leraren onderbouw vo, vakexperts, curriculumexperts en een onafhankelijke procesregisseur. In een jaar tijd werkten zij stap voor stap toe naar conceptkerndoelen. Ieder team werkte daarbij samen met een advieskring, bestaande uit vertegenwoordigers van vakverenigingen, opleidingen en relevante maatschappelijke organisaties. De advieskring gaf gedurende dit traject drie keer feedback op de conceptkerndoelen. Daarnaast gaf een ‘klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften’ het team advies over de haalbaarheid en herkenbaarheid van de kerndoelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Met de adviezen van de advieskring en de klankbordgroep heeft het team de conceptkerndoelen verder aangescherpt. In het Toelichtingsdocument conceptkerndoelen leergebied rekenen en wiskunde worden de gemaakte keuzes per leergebied toegelicht.
Door de samenwerking tussen leraren, wetenschappers, lerarenopleiders en andere onderwijsprofessionals zijn de kerndoelen gestaafd op een goede mix van wetenschappelijke en praktische inzichten en ervaringen. De conceptkerndoelen worden definitief vastgesteld en vastgelegd in wetgeving, nadat deze in de onderwijspraktijk zijn beproefd op bruikbaarheid.
De conceptkerndoelen kun je vinden in het boekje conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde. Alle documenten met betrekking tot de oplevering van de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde, inclusief de toelichtingsdocumenten aan het ministerie van OCW vind je op de website van SLO. De conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde staan daarnaast ook op opendata.slo.nl.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.