In vijf stappen heeft het kerndoelenteam rekenen en wiskunde gewerkt aan actuele conceptkerndoelen. Bij iedere stap leverde het team een tussenproduct op:
De advieskring keek tijdens drie advieskringrondes mee en gaf feedback op en over de inhoud van de tussenproducten.
Onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen. Actuele kerndoelen zijn een belangrijke basis voor goed onderwijs. Daarom worden voor het primair, onderbouw voorgezet en (voorgezet) speciaal onderwijs de kerndoelen geactualiseerd. De kerndoelen gelden voor alle leerlingen die doorstromen naar vervolgonderwijs, ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
In het verleden zijn de kerndoelen voor het primair, onderbouw voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs los van elkaar ontwikkeld. Hierdoor is er onvoldoende samenhang tussen de verschillende sets kerndoelen. De huidige actualisatie van de kerndoelen bood een uitgelezen kans om de conceptkerndoelen wel in samenhang te ontwikkelen. Hiermee gelden voor alle leerlingen die naar vervolgonderwijs uitstromen straks dezelfde kerndoelen, ongeacht welk type onderwijs een leerling volgt. De kerndoelen zijn op deze manier een gemeenschappelijk kader voor zowel het regulier onderwijs als het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Met de actualisatie van de kerndoelen dragen we ook bij aan een aantal problemen die leerlingen en leraren ervaren in de onderwijspraktijk. Het gaat hierbij om de ervaren overladenheid en het ontbreken van samenhang tussen en binnen de leergebieden en doorlopende leerlijnen. Daar komt bovenop dat de inhoudelijke wensen voor het toekomstige curriculum groot zijn. Zo zijn er maatschappelijke thema’s waarvan wordt verwacht, al dan niet onderstreept met moties, dat deze in het onderwijs worden behandeld. Daarnaast zijn er in de samenleving veel zorgen of leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Daarom moeten Nederlands en rekenen en wiskunde worden versterkt en is er urgentie om burgerschap en digitale geletterdheid een duidelijkere plek in het curriculum te geven. Dit alles vraagt om een zorgvuldige afweging van de verdeling van de beschikbare ruimte in het totale curriculum. Lees verder.
Deze afweging is ook voor de examenprogramma’s gemaakt, voordat de actualisatie van start ging. Hoe dat in elkaar zit, lees je hier.
In de werkopdracht (PDF 200 kb) van het ministerie van OCW is vastgelegd waaraan de geactualiseerde kerndoelen moeten voldoen. Er zijn criteria opgesteld voor zowel de inhoud als voor het proces van totstandkoming van de kerndoelen. SLO monitort op deze criteria waardoor er gedurende het traject inzicht wordt verkregen of aan die criteria wordt voldaan. Om de monitoring van de actualisatie van de kerndoelen goed te borgen, heeft SLO een monitoringsteam ingericht. Het programmateam Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s kan op basis van de monitoringsresultaten zo nodig bijsturen of extra acties ondernemen.