blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de kerndoelen digitale geletterdheid.
In september 2025 leverde SLO de definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid op. Bekijk hier het nieuwe kerndoelenboekje burgerschap en digitale geletterdheid. Hier vind je het formele opleveringsdocument voor digitale geletterdheid.
De komende jaren ontwikkelen wij leerlijnen, voorbeelden en andere materialen om scholen te ondersteunen bij de implementatie van de kerndoelen naar een eigen schoolcurriculum. Wil je met jouw school nu al aan de slag? Kijk dan op aan de slag voor tips en concrete voorbeelden.
In mei 2025 zijn de Functionele kerndoelen digitale geletterdheid (concept) opgeleverd. Deze kerndoelen zijn inmiddels beproefd. Op basis van de uitkomsten van de fase van beproeven en de aanvullende opdracht, scherpen we de functionele kerndoelen aan. De oplevering hiervan is op 21 november 2025.
Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de automatische updates en ontvang als eerste de nieuwste ontwikkelingen en publicaties.
Animatie fase van beproeven kerndoelen
De definitieve conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn gepubliceerd. Een bijzonder moment, omdat deze leergebieden nu expliciet deel uitmaken van het landelijk curriculum.
Lees verderDe landelijke bijeenkomst van de fase van beproeven was een succes met veel interactie en betrokkenheid vanuit alle deelnemers.
Lees verderDe definitieve conceptkerndoelen kun je vinden in het kerndoelenboekje digitale geletterdheid en burgerschap. Alle documenten met betrekking tot de oplevering van de definitieve conceptkerndoelen burgerschap digitale geletterdheid, inclusief de toelichtingsdocumenten aan het ministerie van OCW vind je op de website van SLO. De definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap staan daarnaast ook op opendata.slo.nl.
Een team van leraren en vakexperts po en vo, curriculumexperts en een procesregisseur ontwikkelde in 12 maanden tijd actuele kerndoelen voor burgerschap. Naast dit team is een advieskring ingericht die op vaste momenten reflecteerde op de tussenproducten. De advieskring bestond uit vertegenwoordigers van organisaties die betrokken zijn bij burgerschapsonderwijs. Zij hebben een brede kijk op het leergebied en inzicht in de opvattingen van de achterban. Het gaat om vakverenigingen, lerarenopleidingen, (vak)netwerken/steunpunten of voor burgerschap relevante maatschappelijke organisaties.
Het team heeft daarnaast ook experts op persoonlijke titel geraadpleegd, zoals (vak)inhoudelijk experts en hoogleraren. Voor organisaties als leermiddelenmakers zijn aanvullende bijeenkomsten, zoals gesprekstafels, en een uitgeversmiddag georganiseerd.
Na oplevering zijn de conceptkerndoelen beproefd in de onderwijspraktijk. Meer dan 180 scholen en vakexperts gaven feedback. De wetenschappelijke curriculumcommissie evalueerde in opdracht van het ministerie van OCW eveneens de kwaliteit. Op basis hiervan zijn de conceptkerndoelen aangepast. Hierbij is de aanvullende opdracht meegenomen.
SLO heeft de definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap opgeleverd aan het ministerie van OCW. Het ministerie moet ze nog vastleggen in wet- en regelgeving. De verwachting is dat de invoering start vanaf schooljaar 2027–2028, met een overgangsperiode. Uiterlijk augustus 2031 moeten alle scholen hun onderwijsaanbod hebben aangepast. Tot die tijd kunnen scholen er al mee oefenen en hun onderwijs versterken. Wanneer de kerndoelen wettelijk vastgesteld zijn, gelden deze doelen voor alle scholen in Nederland. Dat betekent dat in principe alle leerlingen hiermee te maken krijgen. Keuzes over de inrichting, didactiek en pedagogiek van onderwijs blijven natuurlijk aan scholen zelf.
Op 6 maart 2024 zijn de conceptkerndoelen burgerschap aangeboden aan demissionair minister Mariëlle Paul. Na het opleveren van de conceptkerndoelen burgerschap heeft het ministerie van OCW de juridische haalbaarheid van de doelen nader onderzocht. Hierbij is ook de verhouding tussen de burgerschapsopdracht en de conceptkerndoelen burgerschap bestudeerd. Daarnaast is gekeken in hoeverre de formulering van de conceptkerndoelen burgerschap werkbaar is voor het toezicht op scholen. Het ministerie van OCW heeft vervolgens een aantal aanwijzingen gegeven die gevolgen hebben voor de conceptkerndoelen burgerschap. De aanwijzingen hebben met name betrekking op de eerste drie kerndoelen en op de gebruikte terminologie. In het addendum (september 2024) wordt nader toegelicht hoe SLO deze aanwijzingen heeft doorgevoerd, en welk effect dit heeft op de conceptkerndoelen burgerschap die in de fase van beproeven met het onderwijsveld op bruikbaarheid beproefd zijn.
Na oplevering zijn de conceptkerndoelen beproefd in de onderwijspraktijk. Meer dan 180 scholen en vakexperts gaven feedback op de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen. De wetenschappelijke curriculumcommissie evalueerde in opdracht van het ministerie van OCW eveneens de kwaliteit. Alle feedback is gewogen en gewaardeerd, waarna aanpassingen zijn gedaan.
Naar aanleiding van het hoofdlijnenakkoord (Kabinet Schoof) kreeg SLO een aanvullende opdracht van het ministerie van OCW om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren, met extra focus op lezen, schrijven en rekenen.
Deze opdracht hebben we samen met de uitkomsten uit de fase van beproeven verwerkt in de definitieve conceptkerndoelen: het aantal kerndoelen is verminderd, maar de gewenste concrete uitwerking is behouden.
De verwachting is dat de invoering van de kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid start vanaf schooljaar 2027–2028, met een overgangsperiode. Uiterlijk augustus 2031 moeten alle scholen hun onderwijsaanbod hebben aangepast. Tot die tijd kunnen scholen er al mee oefenen en hun onderwijs versterken. Wanneer de kerndoelen wettelijk vastgesteld zijn, gelden deze doelen voor alle scholen in Nederland. Dat betekent dat in principe alle leerlingen hiermee te maken krijgen. Keuzes over de inrichting, didactiek en pedagogiek van onderwijs blijven natuurlijk aan scholen zelf. Het ministerie van OCW zal bij de formele invoering melden op welk moment iedere school aan de nieuwe kerndoelen wordt gehouden. Scholen hoeven niet tot 2027 te wachten om met deze kerndoelen te gaan werken. Zij kunnen er per direct mee aan de slag.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.