In de actualisatie van het leergebied rekenen en wiskunde is niet ingegaan op het Referentiekader taal en rekenen. SLO heeft na oplevering van de definitieve conceptkerndoelen en conceptexamenprogramma's Nederlands en rekenen en wiskunde analyses uitgevoerd naar de relatie tussen de genoemde conceptcurricula en het huidige Referentiekader Taal en Rekenen. De uitkomst van de analyses vormde de basis voor scenario's en adviezen over een toekomstige invulling van referentieniveaus. Het adviesrapport is aangeboden aan OCW en vormt de basis voor een werkopdracht aan SLO om referentieniveaus te actualiseren.
De actualisatie van het curriculum wiskunde vindt plaats in verschillende teams/commissies met verschillende tijdlijnen. Om de doorgaande ontwikkeling van de leerling te heeft regelmatig afstemming plaatsgevonden tussen het kerndoelenteam, de vakvernieuwingscommissie havo en vwo en de commissie wiskunde vmbo. Ook wordt de onderwijssector, waaronder de vakverenigingen, op verschillende manieren betrokken waarmee de samenhang wordt geborgd. De curriculumexperts wiskunde van SLO zorgden daarnaast voor de nodige afstemming, omdat zij deel uitmaken van de teams en commissies van alle drie de trajecten.