blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Na de focusgroepbijeenkomst van vorige week donderdag zijn we weer een stap verder richting de actualisatie van de conceptkerndoelen voor mens en maatschappij, mens en natuur, moderne vreemde talen, kunst en cultuur en bewegen en sport voor het po, so, vo en vso. Een groep leraren uit de onderbouw van het vo besprak de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk.
Het afgelopen jaar werkten teams van leraren en vak- en curriculumexperts hard aan de actualisatie van de conceptkerndoelen van de vijf leergebieden. In zes regiobijeenkomsten spraken collega’s en kerndoelteamleden met ruim 300 leraren en schoolleiders van po/so en (onderbouw) vo/vso over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk. Scholen gingen ook aan het werk met een praktijkopdracht.
De feedback van het onderwijsveld leverde veel bruikbare informatie op. Voor de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur en moderne vreemde talen voor de onderbouw van het v(s)o leidde dit tot een aantal aanvullende vragen. Hiervoor organiseerden we vorige week een online focusgroep, waarin we verder met elkaar in gesprek gingen.
Leraren zijn zeer positief over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen. Daarnaast denken ze ook mee. Zoals een leraar in het vmbo over de geactualiseerde kerndoelen mens en maatschappij het verwoordt: “Dit zijn zeker in de onderbouw ambitieuze doelen en ook heel belangrijk”. Mirjam Brand, programmamanager Actualisatie Kerndoelen, is blij met de feedback: “Het enthousiasme waarmee leraren met elkaar en met ons in gesprek gaan over de conceptkerndoelen zorgt voor een goed inhoudelijk gesprek, maar ook voor een kritische blik op de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen.”
Met de opgehaalde feedback uit de regiobijeenkomsten, de praktijkopdracht en de focusgroepen scherpen we de conceptkerndoelen verder aan. De definitieve conceptkerndoelen worden in november aangeboden aan het ministerie van OCW en gepresenteerd op het SLO-congres.
Om leraren en scholen te ondersteunen bij de implementatie, zijn ook leerlijnen en ondersteunende materialen nodig. Deze worden niet wettelijk vastgelegd, maar bieden wel een concrete vertaling en uitwerking van het landelijk curriculum op alle niveaus van het funderend onderwijs. Dit is niet alleen belangrijk voor leraren en schoolleiders, maar ook voor educatieve uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals. Wanneer de conceptkerndoelen zijn opgeleverd gaan we aan de slag om (voorbeelden van) leerlijnen en materialen te ontwikkelen.
Wil je meer weten over de actualisatie van de kerndoelen? Lees dan verder op deze pagina.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.