Na het ontwikkelen van de conceptkerndoelen voor het leergebied burgerschap worden deze beproefd op bruikbaarheid in de praktijk. Tijdens deze periode verzamelen we gegevens en ervaringen op een systematische manier. De opbrengsten van de fase van beproeven verwerken we vervolgens in de conceptkerndoelen.
Praat jij ook mee over de conceptkerndoelen burgerschap in de onderwijspraktijk?
Stap 1. Bijwonen van één regiobijeenkomst
In september en oktober 2024 organiseren we regiobijeenkomsten door heel Nederland. Tijdens de regiobijeenkomsten lichten we de conceptkerndoelen burgerschap en bijbehorende addendum toe en lichten we de conceptkerndoelen digitale geletterdheid toe. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek over de conceptkerndoelen.
Stap 2. Aan de slag op school: de praktijkopdracht
Na de bijeenkomst ga je op jouw school aan de slag met een praktijkopdracht. Hiervoor ga je met collega’s uit je vakgroep of team in gesprek over de conceptkerndoelen. Voor de praktijkopdracht krijg je ook tips en materialen mee zodat je het gesprek goed bij jou op school kunt voeren. De bevindingen leg je vast en koppel je digitaal terug aan SLO. We leggen je tijdens de regiobijeenkomsten de praktijkopdracht uit. Heb je tijdens de uitvoering van de opdracht vragen, dan zijn we beschikbaar voor je.
Stap 3. SLO verzamelt en analyseert de uitkomsten van de praktijkopdrachten
We bekijken en wegen alle feedback op de conceptkerndoelen zorgvuldig. Het resultaat van deze analyse gebruiken we om de set conceptkerndoelen aan te scherpen en een definitieve set conceptkerndoelen op te leveren. Natuurlijk informeren we je wat we met de feedback hebben gedaan, welke keuzes we hebben gemaakt en hoe de aangepaste conceptkerndoelen eruit zien.
Stap 4. Aanbieden conceptkerndoelen aan OCW voor vastlegging in de wet
Als eindproduct van deze fase bieden we de kerndoelen als definitieve set conceptdoelen aan bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het ministerie van OCW doorloopt vervolgens een traject om de kerndoelen in de wet vast te leggen, op welke wijze de kerndoelen worden geïmplementeerd en dus de scholen er in de onderwijspraktijk mee gaan werken. Daarna gelden de kerndoelen voor alle leerlingen en scholen in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.