Het ministerie van OCW gaf SLO de opdracht om samen met het onderwijsveld de kerndoelen te actualiseren voor leerlingen in het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. De opdracht omvat ook de actualisatie van de kerndoelen Nederlandse Gebarentaal voor dove en slechthorende leerlingen.
Op dit moment bestaan er alleen kerndoelen Nederlandse Gebarentaal voor het speciaal onderwijs (so). Met deze actualisatie van het currciulum komt daar verandering in. Er zijn namelijk ook kerndoelen ontwikkeld voor het voorgezet speciaal onderwijs (vso). De kerndoelen Nederlandse Gebarentaal zijn voor twee sectoren ontwikkeld:
De huidige kerndoelen Nederlandse Gebarentaal voor het speciaal onderwijs zijn verouderd. Bovendien zijn de doelen niet samen met de kerndoelen voor po (2006), so (2010) en vo (2006) ontwikkeld. Juist nu het gehele curriculum voor het funderend onderwijs wordt geactualiseerd, is het van belang om de kerndoelen voor álle leerlingen te actualiseren. Daarom zijn de kerndoelen Nederlandse Gebarentaal nagenoeg gelijktijdig met de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde voor po, onderbouw vo en (v)so - uitstroomprofiel vervolgonderwijs) ontwikkeld.
De kerndoelen Nederlandse Gebarentaal gelden als wettelijke opdracht voor scholen met leerlingen in het (v)so cluster 2, die doof of slechthorend zijn. De Nederlandse Gebarentaal is voor deze leerlingen onderdeel van het onderwijsaanbod en helpt hen om te communiceren en tot leren te komen, zodat ze in staat zijn om zich voor te bereiden op vervolgonderwijs en om actief mee te kunnen doen in de samenleving.
Hoewel de kerndoelen formeel als wettelijke opdracht gelden voor het cluster 2 onderwijs, is het niet ongebruikelijk dat dove en slechthorende leerlingen onderwijs volgen op een reguliere school. De kerndoelen Nederlandse Gebarentaal kunnen daarom ook gebruikt worden voor het opstellen en afstemmen van een passend onderwijsaanbod voor deze leerlingen.
Kerndoelen zijn richtinggevend voor curriculum- en onderwijsontwikkeling en vormen een kader voor de kwaliteitszorg op school. Daarom hebben de kerndoelen Nederlandse Gebarentaal dezelfde opbouw als de kerndoelen voor po, onderbouw vo en (v)so. Hierdoor is de verbinding met deze kerndoelen goed zichtbaar. De wijze waarop invulling wordt gegeven aan onderwijsaanbod, pedagogiek en didactiek is aan de school. De kerndoelen laten ruimte voor een eigen schoolvisie en keuzes voor accenten op basis van de leerlingpopulatie of identiteit.