Belinda van der Aa

Belinda van der Aa

Contactinformatie

Belinda van der Aa

Gedurende mijn werkende jaren als logopedist in een ziekenhuis en revalidatiecentrum maakte ik reeds kennis met dove en slechthorende (DSH) kinderen en volwassenen die gebaren gebruikte in de communicatie. In die tijd heb ik dan ook mijn eerste cursussen Nederlandse Gebarentaal (NGT) gevolgd.

Na een omscholing tot leerkracht basisonderwijs was de keuze voor lesgeven op een school voor DSH leerlingen binnen Auris (cluster 2) dan ook logische keuze. Op die plek kon ik al mijn opgedane kennis en ervaring combineren. Bovendien was het de plek waar ik mijn vaardigheid in de NGT kon uitbreiden en gelijk ook kon toepassen in de communicatie met leerlingen, ouders en collega’s.

In de loop der jaren heb ik gezien en ervaren welke positieve rol het leren en gebruiken van de NGT voor dove en slechthorende leerlingen heeft op zowel schoolse vaardigheden als ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Na een studie taalwetenschap, met een specialisatie in de gebarentaalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit, ben ik nu binnen Auris werkzaam als taalkundige en onderzoeker voor de doelgroep van DSH kinderen/leerlingen.

Vanuit mijn werk bij Auris ben ik lid van het landelijk expertisenetwerk Sprong Vooruit. Sprong Vooruit heeft de inhoudelijk expertise geleverd voor het ontwikkelen en actualiseren van de kerndoelen NGT. Daarin hebben we zeer constructief samengewerkt met de curriculumexperts van SLO en ervaringsdeskundige experts op het gebied van onderwijs in en over NGT. Ik heb het hele ontwikkelproces van de kerndoelen NGT persoonlijk als zeer inspirerend en waardevol ervaren. Maar het meest belangrijk is dat er nu een set definitieve conceptkerndoelen NGT klaar is die een bijdrage gaat leveren aan het verder vormgeven van leergebied NGT voor DSH leerlingen!