Corina Burggraaf-Maljers
Al heel jong wist ik dat ik het onderwijs in wilde. Ik ben dankbaar dat ik heb doorgezet en dat ik deze kans heb gekregen in een tijd waarin er nauwelijks leerkrachten waren die zelf doof of slechthorend waren.
Na de PABO ging ik werken op Effatha in Voorburg, een speciaal onderwijsschool voor dove en slechthorende kinderen Het tweetalig onderwijs (onderwijs in de Nederlandse Gebarentaal en Nederlands) kwam toen net op gang. Mooi hoe we daarin als team de Nederlandse Gebarentaal vorm mocht geven; al was het vaak ook een zoektocht omdat er weinig materiaal beschikbaar was. Het belang van de Nederlandse Gebarentaal in het onderwijs werd steeds meer gezien. En voor mij was het heerlijk om samen met de leerlingen te communiceren in de eigen taal. Wat is de Gebarentaal een rijke en prachtige taal!
Na 9 jaar ben ik op de Kentalis Enkschool in Zwolle gaan werken en veranderde mijn rol geleidelijk van groepsleerkracht naar vakleerkracht Nederlandse Gebarentaal en Culturele vorming en Identiteit voor doven en slechthorenden (CIDS)
En ook nu nog geniet ik van het lesgeven, van interactie met de leerlingen en om te zien wat hun bezig houdt. De vragen die ze stellen en de opmerkingen die zij maken vanuit hun eigen belevingswereld vind ik boeiend. Naast leerkracht ben ik ook rolmodel voor de leerlingen. Het is zo mooi om te zien hoe de leerlingen zich ontwikkelen. Ik word blij als ik zie hoe de leerlingen onderling mooie gesprekken hebben en dat ze zichzelf kunnen zijn.
Namens de Kentalis Enkschool ben ik lid van het landelijke expertisenetwerk Sprong Vooruit en namens hen mocht ik meewerken aan het ontwikkelen van de kerndoelen voor de Nederlandse Gebarentaal. Het was een uitdaging, maar zo waardevol. De kennis en inzichten, maar ook de vorm en creativiteit in de Nederlandse Gebarentaal laat zien hoe rijk deze taal is.
Dat de kerndoelen van het leergebied Nederlandse Gebarentaal nu op deze manier een plek krijgen in het onderwijs is een mooie en belangrijke stap voor de leerlingen.