Jantien Dhont
Curriculumexpert Nederlands
Na het VWO wilde ik niet meteen naar de universiteit. Ik wilde een meer praktische opleiding doen en koos voor de studie Creatieve Therapie, afstudeerrichting drama. In mijn propedeusejaar liep ik stage op een ZMOK-school en realiseerde ik mij dat ik toch liever voor de klas wilde, dan therapeut worden. Ik stapte over naar de pabo. Maar die studie vloog voorbij (ik deed de verkorte opleiding) en de universiteit lonkte. Ik besloot alsnog naar de universiteit te gaan (Leiden) waar ik koos voor de studie Nederlands, afstudeerrichting Taalbeheersing.
Ik leerde er alles over de klassieke retorica en ik vond het heel interessant, maar wel erg theoretisch. Ik werkte daarnaast parttime op een SBO-school. Na mijn Master ging ik als lerarenopleider Nederlands aan de slag op de IPABO in Amsterdam. Na vier mooie jaren in Amsterdam, verhuisde ik met mijn gezin naar Brabant waar ik achtereenvolgens werkte als taaldocent bij de Juridische Hogeschool en lerarenopleider Nederlands bij Fontys Pabo Tilburg.
Na 15 jaar hoger onderwijs was ik drie jaar geleden toe aan een nieuw hoofdstuk: niet meer voor de klas, maar wel iets met onderwijs, want daaraan heb ik mijn hart verpand. Ik heb mij altijd willen inzetten voor het onderwijs aan studenten en leerlingen. Zo kwam ik bij SLO terecht. Als curriculumontwikkelaar po bij de vaksectie Nederlands ben ik betrokken bij verschillende projecten, zoals Basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen Nederlands en de kerndoelen NGT. Een prachtige klus, die past bij de missie en visie van mijn vakgroep: rijk, betekenisvol, actief en samenhangend (taal)onderwijs voor ieder kind in Nederland!