In vijf stappen werkte het kerndoelenteam Nederlands toe naar actuele kerndoelen. Bij iedere stap leverde het team een tussenproduct op:
De advieskring keek tijdens drie advieskringrondes mee op de inhoud van de tussenproducten.
Onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen. Aan de basis daarvan staan actuele kerndoelen voor het primair, onderbouw voorgezet en (voorgezet) speciaal onderwijs, ook voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
In het verleden zijn de kerndoelen voor het primair, onderbouw voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs los van elkaar ontwikkeld. Hierdoor is er onvoldoende samenhang tussen de verschillende sets kerndoelen. De huidige actualisatie van de kerndoelen biedt een uitgelezen kans om de kerndoelen voor het po, onderbouw vo en het (v)so wel in samenhang te ontwikkelen. Hiermee gelden voor alle leerlingen die naar vervolgonderwijs uitstromen dezelfde kerndoelen, ongeacht welk type onderwijs een leerling volgt. De kerndoelen zijn op deze manier een gemeenschappelijk kader voor zowel het regulier onderwijs als het (voortgezet) speciaal onderwijs.
In de werkopdracht (PDF 200 kb) van het ministerie van OCW is vastgelegd waaraan de geactualiseerde kerndoelen moeten voldoen. Er zijn criteria opgesteld voor zowel de inhoud als voor het proces van totstandkoming van de kerndoelen. SLO monitort op deze criteria waardoor er gedurende het traject inzicht wordt verkregen of aan die criteria wordt voldaan. Om de monitoring van de actualisatie van de kerndoelen goed te borgen, heeft SLO een monitoringsteam ingericht. Het programmateam Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s kan op basis van de monitoringsresultaten zo nodig bijsturen of extra acties ondernemen.