blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Levende Talen Magazine maakte deze maand een special over de vakvernieuwing van Nederlands en moderne vreemde talen. Deze uitgave staat nu online: Levende Talen Magazine. Hieronder lichten we een drietal artikelen uit die zeer de moeite waard zijn om verder te lezen.
Waar zit de vernieuwing ten opzichte van de huidige examenprogramma's voor de moderne vreemde talen? Met deze vraag interviewde Johan Graus, hoofdredacteur van Levende Talen Magazine, leraar Wouter de Jong, lerarenopleider Manon Reiber-Kuijpers en één van de leden van de vakvernieuwingscommissie moderne vreemde talen, Sebastiaan Dönszelmann. Wat is hun visie op de keuze om in de nieuwe concepteindtermen de nadruk te leggen op taalbewustzijn en cultuurbewustzijn, en minder op wat traditioneel de kern van het vreemdetalenonderwijs is: de taalvaardigheid?
Uitgelicht:
Concluderend:
Dönszelmann onderschrijft dat er in de realisatie van het nieuwe eindexamenprogramma veel aandacht moet zijn voor de randvoorwaarden. ‘Zorgvuldige invoering en ruimte voor samenwerken en samen leren zijn cruciaal voor deze aanpassingen. Maar laten we niet vergeten dat dit een kans is om ons onderwijs, dat eigenlijk verankerd is in de jaren tachtig van de vorige eeuw, toekomstbestendig te maken. Als je het onderwijs wilt verbeteren, kun je aan allerlei knoppen draaien, maar de krachtigste is die van het examenprogramma. Dat hebben we geprobeerd te doen. Laten we deze kans grijpen – nu de vakken er nog zijn.’
Lezen: Weergave van Van visie naar verwezenlijking: Nieuwe examenprogramma’s voor de vreemde talen
Auke Abma en Mara Rooijmans bieden in dit artikel uitzicht op de praktijk van het vak Nederlands. Beide leraren zijn op vmbo, havo en vwo aan de slag gegaan en leggen de nadruk op creatief taalgebruik als centraal element in de conceptkerndoelen en -eindtermen. Zij bieden in hun artikel concrete lesvoorstellen waarin die als leerdoelen aan de orde komen.
Uitgelicht:
Concluderend:
Met voorbeelden uit hun praktijk laten Auke en Mara zien dat het integreren van verschillende kerndoelen en eindtermen goed te doen is. Tip: start met een thema of genre waar je een leerdoel aan koppelt en probeer daarna te bepalen met welke vaardigheden en kerndoelen of eindtermen je daar kan komen. Door creatief taalgebruik in je lessenserie te betrekken vergroot je bovendien het plezier in het schoolvak Nederlands en leer je leerlingen creatiever te denken.
Robert Chamalaun, Ramon Groenendijk, Liselore van Ockenburg en Twan Robben zijn in gesprek gegaan met drie leraren die niet betrokken waren bij de ontwikkeling van de nieuwe kerndoelen en examenprogramma's Nederlands. Ze spraken Sabine van Heesch, Jojanneke Sengers en Joyce Römkens, die positief zijn over de nieuwe invulling.
Uitgelicht:
Concluderend:
Zijn leraren Nederlands klaar voor deze veranderingen? Ondanks het feit dat geïnterviewden positief zijn over de inhoudelijke verdieping van het programma, zal er ook zorg en aandacht moeten worden besteed aan voorlichting, bijscholing en ondersteuning van docenten Nederlands en de lerarenopleidingen. Ook van uitgeverijen en methodemakers wordt het nodige gevraagd. Al met al ligt er een mooie uitdaging voor de vakvereniging samen met leraren in het land.
Lezen: Weergave van Het schoolvak Nederlands: In gesprek over vakvernieuwing
Na verschijnen van bovenstaand artikel is inmiddels een herziene versie 2025 definitieve conceptkerndoelen Nederlands beschikbaar, die aan OCW is aangeboden voor het wetgevingstraject. Deze versie is hier te bekijken en scholen kunnen hier al mee aan de slag. Voor de conceptexamenprogramma Nederlands is het nog niet zover, die gaan nu eerst in schooljaar 2025-2026 de fase van beproeven in met de scholen, benieuwd hoe deze conceptexamenprogramma’s eruitzien? Bekijk hier de laatste versie.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.